4 Nisan 2015 Cumartesi

Mart Kapıdan baktırdı:) İnvert şurup yapımı

Bahar geldi derken kış birden geri geldi sanki. Söğüdün açması ile birlikte arılara 2. katları verdim.

Ortaya 2 kabarmış, sağına ve soluna 4er tane ham petekli çerçeve verdim. 2 gün sonra kontrol ettiğimde arılar kattaki hamları kabartmaya başlamışlardı.




1 haftaya ana yukarı çıkar yumurtlar diye düşünürken havalar birden değişti

Dolu ve kar yağmaya başladı, ardından yağmur hic eksik olmadığı gibi birde 4 gün süren Nicholas kasırgası başladı 

Bazılarına tuhaf gelebilir ama Karniyol arısının ömrü diğer ırklara nazaran daha uzundur. Arının ömrü 40-45 gündür demek genel bir ortalamadır. Duruma göre arıların iç görevleri uzayabilir veya kısalabilir. Bu da arının ömrünü belirleyen başka bir etkendir. 
Soğuklardan dolayı yavru çürüklüğü olabilir diye bir korkum yok, arılarımız Hastalıklara dirençli. Almanya'daki ıslah çalışmalarının 8 senedir üzerinde yoğunlaştığı nokta, hastalıklara direnç ve hijyen özelliği yani arının temizlik özellikleri.
Durum her sene daha da iyiye gidiyor, ıslâhda güzel mesafeler katedildi. Amaç arılarımızı ilaçlardan kurtarmak. Almanya kadar bu işin üzerine düşen başka bir devlet daha var mıdır ki? Bu sene başlayan projenin adı Smart Bees, bir kaç devlet ortaklaşa çalışacak. 4 sene sürecek olan bu projeye 6milyon Avro'luk bütçe ayrıldı. Inşallah başarılı olacak.

Havaların soğuk olması arıların gelişimini biraz etkiledi sanki, şu anda arı nüfusu kadar kapalı yavru mevcut. İlerleyen günlerde arı nüfusu artacak, fakat bahar balına yetişecek mi bilmiyorum.

Kiraz 10-15 güne açacak, normalde nüfus daha kalabalık olmalıydı. Mayıs sonuna doğru hasat yapabilecek miyiz hep beraber göreceğiz. 

Suni tohumlamada kullanacağımız erkekler için Ruşet hazırladım.

2 Nisan'da ruşeti arılandırdım, aslında hastanede kalmam gerekiyordu, fakat bu güneşli günü kaçırmak istemedim. 

 
Böbrek taşına rağmen işlerimi hallettim, erkek arılar için yeni çerçeveler girdim


Bu yağmur ve soğukların ardından bahar birden gelecek, doğa canlanacak. Geçtiğimiz senelere göre biraz geriden gelen arılarımız doğanın hızına yetişebilecek mi acaba? 

İnvert şurup konusunda Türk arıcılar arasında bir anlaşmazlık var. Kremtartarla yüksek ısıda yapılan şuruba Almanyada herkes karşı. Bu metod 20 senedir kullanılmıyor. Merck Fabrikası'nın üretimi olan İnvertin kullanılıyor artık. 30 derece sıcaklıktaki suya her kilo şeker için 1ml invertaz vermek yeterli. Pastanelerde kullanılan bu enzim tatlıların uzun süre bozulmamasını ve yumuşak kalmasını sağlıyor. Eğer su sıcaklığı 40 derecede 5 saat sabit tutulursa 5 saatte Sakaroz ve Fruktoz ayrılıyor. HMF'in arı için ne kadar zararlı olduğu araştırmalarla kanıtlanmış. Buna rağmen 'ben bir zararını görmedim, reçelde kaynatılarak yapılıyor' demek yanlış bir yaklaşımdır. İnsana ve arıya etkisi farklıdır. Arıyı öldürmez ama ömrünü kısaltır. Balda HMF oranın yüksek olması insanı zehirlemez, buna rağmen Avrupa Birliği standartlarında 1kg balda 40mg'ı geçmemelidir. Almanya'da ise bu miktar kilo başı 15mg'dır. HMF oranı daha yüksek olan balı, bal diye satmak yasaktır. Bunun nedeni insana olan zararından değildir, bal artık doğal olmayıp içerisinde doğallığına aykırı olan HMF miktarı artmış olup kalitesini kaybetmiştir.

Bu video yüzünden Alman arıcılardan tepki aldım. Ocağın üzerinde suyu kaynattığımı sanmışlar. Tezgahta yapsaydım keşke:)



26 yorum:

  1. Gökhan üstat,
    Geçmiş olsun.
    Her gün haber baktım netten.
    Ustamın tüm itirazlarına rağmen bende senin gibi kat attım.
    Yaşayıp greceğiz.
    Tekrar geçmiş olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uşak'ta nektar akımı Haziran ortası gibi başlayıp Temmuzun ilk haftası biter diye biliyorum. Eğer Arınız Karniyol gibi hızlı gelişiyorsa el frenini çekmeniz gerekir ki oğula gitmesinler. Arının gelişimine göre Mayıs'ta bir kaç kapalı yavrusunu alıp bölme yaparsınız.
      Ustanızın dediklerini yabana atmayın, önce Türkiye'deki sistemi öğrenin. 1-2 kovanda deneme yapabilirsiniz. İlk denemede başarılı olamazsanız yılmayın, denemeye devam edin. Doğru arı ile başarılı olacaksınızdır.
      Selamlar

      Sil
    2. https://magaza.hammaddeler.com/arama/Invertaz
      Invert surup tarifindeki invertazi bu adresten aldim invert surubu yaptim

      Sil
  2. Sayın Gökhan Bey
    Selamün aleyküm
    Öncelikle geçmiş olsun, Allah (celle celalühu) hayırlı şifalar versin.
    Kardeşimde de böbrek taşları vardı. Tedaviye devam ettiği dönemde gilaburu (http://www.gilaburucu.com/icerik.asp?icid=57) suyu kullandı. En azında geceleri ağrı çekmedi.
    invertaz hakkında bilgi verirseniz sevinirim.
    Bizde erikler daha açmadı. Üç gün önce Sayın Arif Bey'in göndermiş olduğu ana arının kovanına kat attım. Diğerleri 8 ve 9'ar çıtada.
    İnşallah bu sene bahar balı alırız, kısmet.
    (http://www.aricilikbilgileri.com/) ne zaman açılabilir.
    Selam, saygı ve muhabbetle...

    YanıtlaSil
  3. Gökhan kardeşim minik arıcı abi yorumunda benden bahsetmiş bu sadece biri geçen sene gönderdiğin ana arıdan yaptığım tüm f1 lerden arıcılar çok memnun herkes f1 istiyor biliyorsun ki benim cevap vermem mümkün değil senden ricam sayıyı artırman Selamlar

    YanıtlaSil
  4. SLM...

    Gökhan Bey.


    Kışın uzun sürmesi veya İlkbaharın geçikmesi arıların yavru mevcutunu artırmamasındaki ana etken.Fakat bu durum elimizdeki imkanlar dahilinde değil.Tevekkeltüalellah demekten başka ne çare var ki.

    Tabii bunu ben, benim gibi sabit arıcılık yapanlar için söylüyorum.

    Gezginci arıcılar kış başlamadan soluğu Antalya da almışlardı zaten.

    Arıya kat koyma şeklin ilgimi çekti.Katı 2 alttan çektiğin çıtanın yanına 8 çıta ham petek vererek doldurdun.

    Benim uygulama şeklim ise ; kata alttan iki yavrulu çıta ( tercihen kapalı yavrulu olan veya esmer çıta olanlar ) alır , sağına ve soluna ham petek veririm.Boşta kalan alanı ise daraltarak kapatırım.

    Böbrek taşlarını ihmal etme.Daha yeni bir dostum bu ihmalkarlığı yüzünden tek böbreğini kaybetti.

    SLM ve Muhabbetle...

    YanıtlaSil
  5. Gökhan bey,
    Bizde 1/1 oranlı şurupla teşvik beslemesi yapılıyor.Stoklama için 2/1 oranı kullanılıyor.
    Bu invertte kullanılan oran 0,7 su/1 şeker.bizde 1/1 şuruba mı denk geliyor.?Eğer 2 şeker 1 su yapacak olursak invertaz katkısı yine aynı mıdır? Almanyadaki sizin kullanıdığınız invert şuruptaki şeker/su oranı nedir acaba?
    Bilgi için teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hazır İnvert kullanmayanlar yeni bölmeleri 1/1 ile besleme yapıyorlar. Kış beslemesini ise 3şeker 2su. Fakat bunlar invertaz kullanmıyorlar. İnvert şurup hazırlanışını merak edenler için yaptım, biz hazır kullanıyoruz. Elimdeki tek reçete bu. Arıya verdiğiniz kuru şekeri hesap etmeniz gerekiyor. Mesela ben 15 kilo veriyorum ama bu hazır şurup, içerisinde 10,5kilo seker var.

      Sil
  6. Gökhan ,
    Torku arı şurubunda tenekede 24 kg. var. % 72 kuru madde olunca 1 tenekede yaklaşık 17 kg. şeker bulunuyor.Yaklaşık 3 şeker 1 su.
    Sizin kullandığınız invert şekerin şeker su oranı nedir ki?
    Oran ne olursa olsun invertaz kullanımı 1 kg. şeker için 1 gr. mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bizim kullandığımız hazır invert şurubu 28kg=20litre Her 1 litrede arı 1 kg stok depoluyor.

      Sil
    2. Zusammensetzung:
      Fruktose: 36 % der Trockensubstanz (TS)
      Saccharose 31 %
      Dextrose: 30 % der TS
      Maltose: 1,5 % der TS
      Höhere Zucker: 1,5 % der TS

      Sil
  7. Yordum seni.
    Bizim kullandığımız şurubun içeriğinde bu maddeler ne kadardır bilmiyoruz.
    Sizin kullandığınız 15 kg. şurupta 2 şeker 1 su yaklaşık değer , yanlış yorumlamıyorsam.
    Öğrenmek istediğim sadece 1/1 yada 2/1 şurup invert edecek olursak invertaz enzimi kullanımı 1 kg. şeker için 1 gr. mı?
    Kolay gelsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bilmiyorum, mail atıp sormam lazım. Bekleyeceğiz...

      Sil
    2. Cevap geldi. Her kilo şeker için 1ml invertaz.
      Her litre su için 2-3gram sitrik asit verirseniz iyi olur.

      Sil
  8. Selamunaleyküm Gökhan Bey

    İnvert şurup yapımında kullanılan bu merck firmasının ürünüyle fransız menşeyli hammaddeler.com dan aldığım invertazın iceriği ve kullanma şekli aynı mıdır acaba tereddüte düştüm çünkü aldığım firma bu enzimin kullanım alanları olarak sadece invert şeker yapımı ve baklava şerbeti yapımını tarif etmiş arı yemi olarak invert şurubu maalesef tarif etmiyor.

    Bu durumda enzim enzimdir deyip merck firmasının invertiyle aynı uygulamayı yapabilir miyiz ?

    Birde Nevzat Beye verdiğiniz son cevapta (Her litre su için 2-3 gram sitrik asit verirseniz iyi olur) cümlesi biraz kafamı karıştırdı enzimle yapılan invert şurupta asitte mi kullanılıyor yoksa ben yanlış mı yorumladım farklı bir tariften mi bahsediyorsunuz yardımcı olursanız sevinirim
    Selam Saygı ve Muhabbetle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sitrik asit eklemeniz faydalı olur, oluşumu hızlandırır.
      İnvertaz cesit cesit, benim verdiğim tarif Merck İnvertini için geçerli. Sizinkini bilemeyeceğim, bu konuda uzman değilim. Soranlar icin İnvertin alıp araştırtmıştım, ben hazır invert şurubu kullanıyorum. Kaynayatarak krem tartarla yapılan invert uygulaması kesinlikle tavsiye edilmiyor, 40 sene öncede kaldı.

      Bir miktar deneme yapın, 2-3 ay sonra bozulma var mı bakın. Benim yaptıgım invert 15 derecede 1 seneye kadar bozulmuyor.
      Selamlar

      Sil
  9. S.a Merck invertin'in RAF ömrü ne kadar?ve nerede muhafaza edebiliriz acaba?örneğin 2.5 litre aldık.1 litre kullandık.kalanını seneye kullanabilirsiniz ve Buzdolabından sağlayabiliriz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Raf ömrü paketin üzerinde yazar. Açılan paketi 2 sene buzdolabında sakladığım oldu. Bir sorun göremedim. Direk üreticiye sormak lazım

      Sil
    2. S.a.Gökan bey şişe ile formik asit uygulamanızı videolarınızda izledim.Şişe ile formik asit uygulaması erken bahar yada ilk baharda ne zaman,hangi aylarda ve ne kadar mg yani çıtaya göremi bi mg ayarı var ne kadar olmalı?Kaç gün arayla kaç defa olmalı?Bal hasıntan sonrada kaç defa ve kovan mg ayarı neye göre? Teşekkürler.:)

      Sil
    3. Biz en son mücadeleyi aralık ayında yapıyoruz. Bahar'da ilaç kullanmıyoruz.
      Dikkat etmeniz gereken hava sıcaklıkları, 20 dereceyi geçmez ise iyi olur. Şişe ile uygulama Türkiye'de zor, tavsiye etmem.
      Saygılar

      Sil
    4. Türkiye'de naylon kullananların sayısı artmakta. Kapak izolasyonu iyi ise tavsiye ederim. Hic seker torbası yada örtü bezi kullanmadım, kullananlar daha iyi kıyaslama şansına sahipler. Bir kaç kovanda deneyin, kendiniz karar verin.
      Selamlar

      Sil
  10. merhaba.invertaz ile verdiğiniz tarife göre şurubu yapıp kalorifer peteğinin yanında 2 hafta beklettim . üzerinde çok az küçük küçük küf oluşmuş
    ama tadı ekşi değil. bu normalmi ve saklama koşulları ne olmalı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Tabiki küf oluşması normal değil. Bu şurubun invertlenmediğini gösterir. Büyük ihtimalle kullandığınız enzim bozulmuş, enzimi devamlı soğuk muhafaza edilmeli. Buzdolabında saklanmalı, tüketiciye soğuk zincirde ulaştırılmalı.

      Sil
    2. yanıt için teşekkürler. Eklemek istediğim bir soru daha var. İnvertlenen şurubun saklama koşulları nasıl olmalı?

      Sil
    3. Ben kilerde saklıyorum. 10-15 derece. Bu İnverti 6 ay içerisinde bitirmeye çalışıyorum. Uzun süreli saklamanızı tavsiye etmem.
      Fabrika imalatı hazır aldığım şurup bu kış -15 derecede dışarıda durmasına rağmen olduğu gibi duruyor.

      Sil
  11. bilgiler için paylaşan ardaşlara teşekkur ediyorum , faydalandim

    YanıtlaSil