15 Ocak 2017 Pazar

Koloni Yönetimi, Telli Kovan Tabanı, Varoa

Selamlar,
Bildiğiniz üzere Almanya'da arıcılık yapmaktayım. Dolayısıyla paylaştığım bazı uygulamalar ve kurallar Almanya'da arıcılık yapanlara veya yapmak isteyenleri bilgilendirme amaçlıdır. Fakat bazı paylaşımlar diğer ülkelerde yaşayan arıcılarında işine yarayacaktır. Ayrıca şunu da belirtmekte fayda var, bizler hobi amaçlı arıcılık yapıyoruz ve izlediğimiz yol bir çok profesyonel arıcının uygulalamalarından tamamen farklıdır. Bu sene profesyonel arıcılık yapanların çoğu gibi tek kat kuluçka ile çalışacağım. Bu yıl format değiştirip, çerçeveleri biraz daha büyük olan Zadant ölçüsüne geçeceğim. Kullanmış olduğum Zander ölçüsü, Langsroth'tan biraz daha küçüktür. Türkiye'de kullanılan Langsroth çerçeveler gene diğer ülkelerdekilerden farklıdır


Alman arıcılık videolarında izlediğiniz yeşil strafor kovanların çerçeveleri DNM ölçüsüdür. Yani ham petek ölçüsü 35x20cm'dir. Bu kovanlara 11 çerçeve sığmaktadır. Genelde yaşlı arıcılar kullanmaktadır. Deutsch Normal olarak geçen bu ölçünün Türkçeye tam çevirisi Alman Normal ölçüsüdür.
DNM çerçeve ölçüsü 


Benim kullandığım Zander çerçeve ölçüsü 
Ham Petek 40x20cm


Langsroth çerçeve ölçüsü 
Ham Petek 42x20cm


Gördüğünüz üzere Türkiye'deki ham Petek ölçüsünden 2cm daha kısa.
Türkiye'de çerçeve aşağıya doğru biraz daha uzundur, ve bana göre bu çok iyi düşünülmüştür. Fakat Ballık yarım olsa çok daha iyi olurdu.

Zadant yani bir nevi Dadant çerçeve ölçüsüne geçerek, bölme tahtasıyla ''Yavru alanına göre sıkıştırılmış kuluçkalık'' ile Dadant Koloni Yönetimini uygulayacağım. Bu tarz koloni yönetiminde arıyı siz yönlendiriyorsunuz ve oğul eğilimini düşürüp bal verimini artırıyorsunuz. Her koloniye aynı muameleyi yapmak verimi düşürüyor fakat arıya vakti olmayan, bir başka işde çalışanlar için her koloniye aynı anda aynı müdaheleyi yapmak daha uygun olabiliyor. 
''Yavru alanına göre sıkıştırılmış kuluçkalık'' sisteminde ise, ana arının kapasitesine göre, koloni gücüne göre hareket ediliyor ve her koloniden bal alınabiliyor. Ayrıca kuluçkalıkta kontrol edilmesi gereken çerçeve sayısı 5 ila 8 arasında olduğu için, çok daha fazla koloniye bakılabiliyor.  Bu kolonilerim bu sene bala yetişmeyecek olsa bile, bu Koloni Yönetimini uygulayan arıcıları ziyaret ederek videolu paylaşımlar yapmaya çalışacağım. 

Gelen sorulardan anladığım kadarı ile Youtube kanalımı ve blog sayfamı takip edenlerin çoğu arıcılığa yeni başlamış veya başlamak isteyenlerden oluşuyor.
Bu sebeple bazı şeyleri tekrar tekrar işlemek faydalı olacak.

Bugünkü konumuza geçelim...
Varoa!


Bu sene damızlık adayı kolonilerden %80i söndü, kimisi Ekim ayında, kimisi Aralık sonunda


Petek gözlerinde varoa dışkısını görmek mümkün 


Koloni gitgide zayıfladığı için, bal olmasına rağmen son kalanlar açlıktan ölmüşler 


Enstitüye gönderdiğim numunelere göre varoa popülasyonu %50nin üzerine çıkmış. Diğer kolonilerde şimdilik nüfus kaybı yok, bakalım kışa girdikleri güçle bahara çıkabilecekler mi? 

Varoa mücadelesinde telli ve çekmeceli tabanlarınızın olması avantajdır. Çekmecelerden koloniyi rahatsız etmeden kovan içi faaliyetler hakkında bilgi edinebiliriz.
Oksalik asit sonrası kontrolde, bu kovanda kapalı yavruların mevcud olduğunu görüyoruz


Bu kolonide ise hiç yavru yok



Aşagidaki kovan tabanı Hasan Hüseyin Duran kardeşime aittir.
Çekmeceli arkadan görünüm 


Musluk takılmış halde

Polen tuzağı



Hasan Hüseyin'in bir kolonisi, telli taban ve kapak altında şeffaf naylon kullanmış 


Türkiye'dekiler ahşap telli tabana geçerken, ben Nicot'tan orjinal plastik taban aldım. Sebebi ise fiyatlarının çok daha uygun olması. 
Çekmeceli ahşap taban 29Avro
Nicot plastik taban 12Avro

Bu tabanların gıdaya uygunluk belgeleri var


Tabanlara 2cm çerçeve yapıp derinliğini yükseltmem gerekecek, gerek var mı derseniz zevk meselesi derim, fakat 4cm olması bence daha uygun




Varoa mücadelesinde kullanılan ilacın ne kadar etki ettiği önemlidir. İlaçlamadan sonra çekmecelere bakarız ve bir sürü ölü varoa görünce başarılı olduk deriz


Oysa ki kovan içerisinde ne kadar varoa kaldığıda çok önemlidir. Bunu öğrenmenin en garantili yolu arı yıkama metodudur

Veya pudra şekeri ile varoa ölçümüdür 



Bu işlemler damızlık kolonilere yapılabilir, fakat bala çalışacak onlarca, yüzlerce koloniye uygulamak mümkün değildir. En kolay yol, ilaçlamadan önce çekmeceleri belli bir süre takmalı ve ortalama günlük düşen varoa miktarına bakılmalı. Varoada bir Canlı ve ölmeye mahkum. Günlük düşen varoa miktarı ile kolonide bulunan varoa miktarı doğru orantılıdır. Bu sayede tam varoa sayısını bilemesekte, kolonideki varoa durumunu aşağı-yukarı tahmin etmek mümkündür. Buna göre Temmuz ayında doğal varoa ölümü günlük 10 adet ise kolonide 1000 varoa olduğundan yola çıkabiliriz. Temmuz sonundan itibaren günlük düşen varoa miktarını 100 ile çarpmanız yeterli. Bu sayede yaptığınız mücadelenin başarılı olup olmadığını da görmüş olursunuz. Bu metod %100 garantili değildir fakat yapılan araştırmalara göre %85 oranında başarılıdır. Yani her 100 koloniden 85inde varoa miktarını hemen hemen tam tahmin etmiş olursunuz.

Şu anda Almanya'da kış ve arılar uçmuyorlar. Hava gündüzleri sıfırın biraz üzerinde, geceleri ise eksi 5-10 arası değişmekte. Çekmeceler takılı değil. Arıların altı tamamen açık. Arılar baharı bekliyorlar. Bu kış aylarında yeni sezona hazırlıkları tamamlayıp eksiklerimizi giderebiliriz. Haftada bir defa arılığa uğrayıp, fırtına, yabani hayvan vs. gibi kovanlara zarar verip vermediğini kontrol edebiliriz. 




Selam ve Saygılarımla 



16 yorum:

  1. A. Gökhan Dellal kardeşim öncelikle bazı kimseleri içten içe sevindirsede ben bir kardeşim olarak damızlık adaylarının sönmesine üzüldüm.kovan sisteminizi değiştirmeniz hayırlı olsun diyelim.inşaallah umidiniz boşa çıkmaz.her yöntemin artıları olduğu gibi eksileride olabilir.sen bunu çok iyi bildiğine eminin.türkiyede kullanlan çerçeve ölçüsü eğer herkes kafasına göre yapmazsa tabi üst ölçüsü 472 derinlik ölçüsü dıştan dışa 250 buda senin kullandığın çerceven üsten 1 cm kısa derinlik yaklaşık 2 cm uzun senin dediğin gibi.ama bu işin bir standartı yok dediğim gibi herkes kafasına göre bir ölçü tutturmuş arı alıyosun gelen çerçeveler ya düşüyor yada çok uzun geliyor.48.5 yapanlar var.1.3 cm daha uzun düşünsenize kovanna yerleştirirkenki sıkıntıyı.boru makası bulunduyorum arılıkta.kovan dışına çıkmış bütün çıtalarımı attım.gereği yok.bence devletimizin bu işe tek bir standart getirip 10 yıl içinde bütün kovanların değiştirilmesini mecbur koşması kovan ve çıta üretimi yapıpta belirlenen ölçüye uymayanlara yaptırım uygulaması gerektiğini düşünüyorum.varao konusuna gelince ben damlatma metodu uyguladıktan sonra bir kovana çekmece koymuştum 14 gün sonra 800 kadar varrao döküldüğünü gördüm.başarılı olduğunu düşünmüştüm ama senin yazını okuyunca bunun böyle olmadığını anladım.çalışmalarında başarılar diliyorum.selamlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Talha kardeşim varoadan sönenlere ilaçlama yapılmadı, malum varoaya dirençli hat üzerinde çalışıyoruz. Bu teste dayanamayıp sönen analar zaten testi geçemediler, dolayısı ile yapacak bir şey yok.

      Dünya genelinde yarım Ballık çok yaygındır, Türkiye'deki ölçü kuluckalik icin ideal ama Ballık yarım olmalıydı. Burada gene akıllılık etmişler, yukarıya yavru çekebilmek için:)
      Bence de bir satandarta geçmeniz lazım artık. Hayırlısı olsun:)

      800 varoa çok fazla, fakat o koloninin hayatta kalması da güzel. Oksalik başarı oranını %90dan hesap edersek, kovanda ortalama 90 varoa daha var diyebiliriz. 15 Martta varoa nüfusu ikiye katlanmaya başlasa:
      Mart 180
      Nisan 360
      Mayıs 720
      Haziran 1440
      Temmuz 2880

      Yani 15 temmuzda varoaya karşı yapacağın mücadelede 2500-3000 adet varoa düşmesi gerekecek. Bu koloniyi takip et kardeşim:)

      Allah'a emanet ol
      Selamlar

      Sil
  2. çekmeceyi temizleyip 1 gün sonra aynı saatlerde baktığımda 16 varrao daha dökülmüştü.arı salkımda öntarafa doğru 4-5 çıta arasındaydı.verdiğin bilgiler ve önerin için teşekkür ederim.bahar başında mart nisan gibi püskürtme uygulasam faydası olurmu veya hangi zamanda ne uygulamamı önerirsin.kolay gelsin.ve aleyküm selam

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Püskürtmeyi laktik asit ile yap kardeşim. Arıların tam gelişme zamanı oksalik ile darbe vurma.

      Sil
    2. allah razı olsun teşekkür ederim

      Sil
  3. Abi Ben bulgaristanda aricilik yapiorum 8 citaly dadanta gectim gecen sene sorum sa tek kulucka eterlimi olacak ustunede 3 yarymlyk balyk

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bulgaristan'da 8 cercevelik dadant çok yaygın. Normal dadant sisteminde kuluckalık 12 çerçevedir, modifiye edilmiş dadantta ise 10 çerçevedir. Yani Dadantın o boşluk alanı kullanarak elde edilen avantajlarından mahrumsunuz. Hangi akla uyarak 8li Dadant yaptılarsa, çok şaşılacak bir durum. Hemde bölme tahtası ile bir çok uygulamadan istifade etmek varken...
      Çerçeve ölçünüz Dadant US ise, yani üstten alta 30cm ise yeterli gelir. Digerinde de yeterli gelir fakat ana arı çok üstün performans gösterirse oğula meyledebilir. Bu yüzden polenin çok geldiği zamanlar, 1. sırada olan polenli duvar çerçevesini alıp, çerçeveleri kaydırıp 8e kabarmış Petek girmeniz iyi olur. 3 yarım Ballık normalde yeterli gelir fakat kuzeyde iseniz kanola vs. bolsa 4 tane gerekebilir.

      Sil
  4. Abı çıtalar 30 cm küzeideım birazda kara denıze yakın 3 küçük balık yerine 2 kat atsam olur mu öyle

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olabilir, nektar akımına bağlı. Bulunduğunuz bölgede kanola varsa, ve güzel nektar veriyorsa bütün atabilirsin fakat bu şekilde çalışan hiç yok:) O Ballık dolunca yerinden kaldırmaya Deliormanlı Koca Yusuf gibi pehlivan olmak lazım:) O çerçevelerin sığacağı sağım makinası bulmakta mesele.
      Bence yarım Ballık kullan, ileride belin sana teşekkür edecektir:)

      Sil
  5. Gökhan bey kışın sönen damızlık adayı kovanlarınıza çok üzüldüm. Sakındığın göze çöp batar derler ya o hesap benim de bir tane üzerine titrediğim bir kovan sönmüş. Üstelik ballı ve köpük kovandı. Yavru üzerine yatmış kenarda kalan ballara gidemeyip ölmüş. Hayırlısı olsun. Bunlar bize tecrübe olur hız olur Bahar gelsin daha iyilerini üretiriz İnşallah

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hocam hiç üzülmeyin, bu her sene rutin tekrarlanan bir durum. İlaçlama yapmadan kışa girmeleri, ve aynı güçle kıştan çıkmaları gerekli. Aslında Ekim sonunda bu analar ruşetteki bu senenin bölmesi F1 analarla takas edilip garantiye alınabiliyor. Kovan sönerse F1 ana kaybetmiş oluyorsunuz.
      Allah daha büyük dert vermesin :)
      Selam eder saygılarımı sunarım

      Sil
  6. oksalik asit uygulamasını bir kaç kez yapmanın bir mahsuru olur mu ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elbette olur. Hatta bir defa yapmanın bile olur. Kullanılan miktarı iyi ayarlamak gerekir.
      Arı uçuşu varsa fazla zarar vermeyebilir, fakat uçuş varsa yavruda vardır ve etkisi çok fazla olmaz.
      Buhar halinde bir kaç kez kullanabilirsiniz, çünkü buharda arılara hemen hemen eşit şekilde dağılıyor. Dolayısı zararı çok daha az, fakat etkisinin yüksek olması için arıların gevşek salkımda olması gerekli.

      Sil
  7. Selamunaleyküm Gökhan bey ekim sonu 2 kür(1hafta ara ile )laktik asit ile kışa girdik oksalik uygulamasını malum kaçırdık varoa keki tabir edilen keklerden versem mi yoksa mart ortası laktik ile başlasam mı sezona

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aleyküm Selam,
      Türkiye'de kullanılan ilaçlar hakkında bir fikrim maalesef yok.
      Bizim 31 Aralık'tan sonra bala çalışacak kovanlara ne tür olursa olsun ilaç kulanmamız yasak.
      Yavrulu dönemde ne kullanırsanız kullanın, faydası yüksek düzeyde olmayacaktır.

      Sil