7 Haziran 2014 Cumartesi

Oğul Kontrolü, Çiftleşme Kutuları

Merhabalar,
Her haftasonu olduğu gibi gene bugün oğul memeleri kontrol günüydü. Aslında işlem çok basit ama kovan sayısı az olunca insan kendisine iş arıyor. 

İki katlı kuluçkalık kullandığım için yavru alanı genelde 2. kuluçkalıkta oluyor. Dolayısı ile oğul memeleri üst kuluçkalıktaki çerçevelerin alt kısmında oluyor. Çerçeve çekmeden sadece üst kuluçkalığı öne doğru devirerek bu kontrolü yapıyorum.
Arılar çerçeveyi biraz boşaltmaları için duman veriyorum.
Açık ve kapalı yavru nerede, 2. Sıraya verdiğim boş çerçeve örülmüş mü, meme var mı hemen göze çarpıyor.
Ufak bir lamba yardımı ile varsa heves memelerinin içine bakıyorum.
Bu sistem çift katlı kuluçkalıkta eğer yavru alanının çoğu üst kattaysa başarılı oluyor. 7 günde bir bu kontrolü yapıyorum. Resimdede çok net görüldüğü üzere erkek çerçevesi tamamen örülmüş, paniğe gerek yok. Arı petek örüyorsa her şey yolunda demektir.

Bazı kovanlarda durumu daha net görebilmek için çerçeve çekip baktım.
Durum mükemmel 
Arılar gelişmeye devam ediyorlar.

Deneme amaçlı bir kovanımı tek kuluçkalık ile çalıştırıyorum. Üzerine ızgara koyup ballığı vermiştim. En iyi balı bu kovandan aldım, yine ballığı doldurular sayılır, ikinci ballığıda verdim. Tek sıkıntı aşağıdaki 10 çerçeve komple yavrulu olduğu için gelen polenleri ızgara üzerine yani ballığa taşıyorlar.
Hemen hemen ballıktaki bütün peteklerde az da olsa polen mevcut.
Bal tepeden sırlanmaya başlamış.
Günde ortalama 2-3 kilo Nektar geliyor. Bal hasadı yaklaşıyor:)

Anaarı çiftleşmesinde kullandığım MiniPlus kovanları.
Ayrıca normal kovanları bölme tahtası ile ortadan ikiye böldüm. Analar işaretlendikten sonra garanti olsun diye kafeste verildi;)
Ciftleşip yumurta atmaya başlayan 2014 Anaarı
Andreasa gidip larva transferi için yumurtalı petek aldım. Bir kovanımın ballığına verdim, bir kaç gün sonra transferi yaptım. Yeni çiftleşme kutularım geldi bu hafta. Güzel bir araştırma yaptıktan sonra Kieler Çiftleşme Kutularında karar kıldım. Uçuş deliği ön tarafta.
İsterseniz uçuş deliğini kapatıp kutu içerisinden uçuş izni veriyorsunuz. Giriş delikleri alttan olunca yağmalama önleniyormuş.
Suni tohumlama içinde uygun, anaarı bu delikten geçemiyor. İsterseniz plastiği ileri yada geri iterek uçuş deliğini kapatabiliyor veya havalandırmayı büyültüp küçültebiliyorsunuz.
Çerçeve yerine sadece üst çıta kullanılıyor, alan aşağı doğru daraldığı icin yanlara petek yapıştırma olmuyor. Üst çıta 17cm, kutu dibi 11cm. 4 çıta ve birde şurupluk var.
Gerektiğinde şurupluk iptal edilip yerine 2 çıta daha koyulabiliyor.
1 haftaya Miniplustaki anaları alıp yerine meme takarım, bu kutularıda arılandırıp Suni Tohumlamaya başlarım inşallah.
Selam ve dua ile...

10 yorum:

  1. Sayın Gökhan Bey
    Selamün aleyküm
    99 numaralı ana çok güzel görünüyor. Petekler kemerlerden ağarmaya başlamış. Bu sezon inşallah güzel bal alırsınız.
    Polen blokesini önlemek için kovanlarda polen tuzaklarını kullanmıyor musunuz?
    Rize'den gelecek ana arı inşallah pazartesi (yarın) yola çıkacak. Altı çerçeveli, yumurtasız, lavrasız kovanı hazır. Bekliyoruz. İnşallah iyi olur.

    Çalışmalarınızda muvaffakiyetler dileklerimle ...
    Selam, saygı ve muhabbetle...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aleyküm Selam Hocam, yağmur başlamazsa güzel bir hasad yaparız inşallah. Polen tuzağı kullanmıyorum, Almanya'da Türkiye'deki kadar kullanılmıyor. Anaarı inşallah sağsalim elinize ulaşır, kabulde sıkıntı yaşamazsınız. Cömertlik herkese nasip olmaz, çalışmakla ele geçmez, yaradılışda ya vardır ya yoktur. Dr. Arif Acar Ağabeyime buradan teşekkür ediyorum, Allahü Teala hanesine huzur bereket versin. Âmin!
      Selam ve dua ederim

      Sil
  2. Gökhan kardeşim arıcılık uygulamalrından güzel bir bölümün özeti olmuş bu haftaki haberin. Bu strafor çiftleştirme kutuları buralarda milletin başına dert oldu. Terkler çok sıkıntı yarattı. Yalancıya kaçma bayağı görüldü.Hayırlısı olur diyelim. sağlıcakla kal.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selamlar Muhteşem Abi,
      Almanya'da bir cok üretici bu kutuları kullanıyor, terk olayı pek sık yaşanmıyor. Havanın etkisi olabilir. Lüksemburglu bir anaarı üreticisinin sitesinde okumuştum, yalancılayan kutuya çıkmaya hazır meme takıyor. Dr. Arif Acar ile devamlı bilgi alış-verişinde bulunuyorum. Kendiside bu yöntemi uyguluyormuş. Yalancılayan 4 kutuda ve 1 kovanda denedim, Analar çıktıktan sonra bir müddet yalancı devam etti, şu anda hepsi çiftleşti ve yumurta atıyorlar.
      Selamlar

      Sil
  3. Selamün aleyküm Gökhan kardeşim,
    Maşallah arılığını düzene sokmuşsun tebrikler,
    koloni bakım yöntemini iyi anlatmışsın, kontrolü elden bırakmamak gerekli :)
    İnşallah hep beraber bereketli bir sezon yaşarız,selamlar saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aleyküm Selam Abi,
      Arılık düzene girdi sayılır, gerisi seneye inşallah.
      Şu an müthiş Nektar geliyor, böyle devam eder inşallah.
      Hayırlı sezonlar, Hayırlı Hasatlar;)))

      Sil
  4. Gökhan bey merhaba !
    Oğula giden bir kovanda ilk yaptığınız ne oluyor?
    Ben anayı bulmaya çalışıyorum ama bu çok zor oluyor.
    Saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selamlar Özcan Bey, oğula giden kovanda anayı zor bulursunuz, Ana büyük ihtimal daldadır;) Şaka bir yana eğer oğula giden kovanda anaarı bulabiliyorsunuz oğul kontrolünü bir hayli ihmal etmişsiniz demektir. Oğul genelde memenin kapandığı gün çıkar, kapanmadan çıkması nadirdir. Yani ilk ana çıkmadan 8 gün önce çıkar. Eğer ciftlememis ana bulabiliyorsanız demek ki en 10-15 gün kontrol yapmadınız demektir. Kapalı meme görürsem önce yumurta var mi diye bakarım, yumurta yoksa memelerin hepsini bozarım, 5-6 gün sonra kontrol ederim. Gene yumurta yoksa yapılan memeleri bozar çıkmaya hazır memeyi takarım.
      Selamlar

      Sil
  5. Bursa .....o mavi çiçek PEYGAMBER ÇİÇEĞİ

    YanıtlaSil